Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Vårt kök

Kocken på förskolan lagar så mycket som möjligt av maten från grunden. Utgångspunkten till matsedeln sätts ihop av kommunens koststrateg för att säkerställa att våra förskolor serverar näringsriktig och bra kost. Sedan kan kokerskan välja vilken maträtt som görs utifrån råvarorna. Många av produkterna är ekologiska och/eller närproducerade.

Sallad på Lida förskola Sallad på Lida förskola Foto: Mostphotos

På förskolan erbjuds barnen frukost, lunch och mellanmål samt två fruktstunder/dag.

Måltiden är ett sammanhang där fint upplagda råvaror kan skapa lust att äta och där det ska finnas möjlighet att sitta ner i lugn och ro och mötas i samtal och reflektera tillsammans. På vår förskola har vi bufféservering och där får barnen möjlighet att närmare uppleva det som serveras samt göra egna val.

Vi erbjuder olika sorters frukter två gånger om dagen. Det är viktigt att barnen fyller på sitt energiförråd och får goda erfarenheter av att äta frukt tillsammans. Frukt bidrar till att ge kosten en bra balans.

Vi serverar inte nötter eller mandlar på förskolan. På grund av att det kan finnas barn med allvarliga allergier så är det inte tillåtet att ta med något ätbart till förskolan.

Förskolans kök, Kock
Robert Montgomery